Monday, January 28, 2019

No Sugar Challenge 14 Hari - Cara Mudah Untuk Jadi Lebih Sihat

Assalamualaikum & Salam Ceria


Saya sedang dalam misi untuk jadi lebih sihat melalui cara 'berpisah' dengan gula.

Kenapa tiba tiba bencikan gula ni?

Saya bukanlah membenci, cuma ada beberapa keadaan yang telah menyedarkan saya yang GULA itu sebenarnya bawak banyak impak tidak baik untuk tubuh badan saya.

Sejak balik daripada trip Mediterranean Cruise mengelilingi 3 buah negara, Sepanyol, Italy dan Perancis pada bulan September tahun 2018, berat badan saya naik dan walaupun setelah 4bulan trip berlalu, saya masih belum mendapat berat sebelum trip lagi. Sedih, tapi salah sendiri.

Pengalaman menyaksikan seorang wanita berusia yang berbadan gempal terlantar dikatil hospital sehingga terpaksa meminta bantuan orang lain untuk mengiringkan tubuhnya ke kiri dan ke kanan juga membuatkan saya terfikirkan sesuatu.

Obesiti dan kegemukan berpunca daripada kesan terlebih gula. Selain amalan hidup yang tidak aktif dan kurang sihat juga.

Jika anda seorang pencinta makanan manis, sesungguhnya gula dalam setiap makanan tersebut akan menyebabkan kita ketagih. Susah sebenarnya nak buang ketagihan gula jika tiada perancangan terperinci.

TAPI! kalau kita berjaya meloloskan diri dari ketagihan ini, Insya Allah, lebih banyak perkara hebat akan berlaku dalam hidup.

KELEBIHAN BERCERAI GULA
  • Lebih mudah turunkan berat badan
  • Mental lebih fokus 
  • Mood yang lebih baik
  • Kurang rasa lapar dan kurang keinginan untuk makan
  • Lebih bertenaga sepanjang hari 
  • Terhindar dari risiko penyakit kronik



Biasanya, badan individu mengambil masa lebih kurang 2 minggu untuk terbiasa dengan keadaan kurang gula. Dalam usaha awal nak tinggalkan gula, kita mungkin akan rasa letih, pening kepala, lebih cepat lapar, menggigil, kegatalan dan sebagainya. 

Keadaan ini kita panggil SUGAR WITHDRAWAL.

Jangan mudah menyerah kalah. Jika kita dah faham tentang konsep no-sugar dalam misi untuk jadi lebih sihat, semua keadaan sugar withdrawal ni akan boleh dilalui dengan lebih mudah.

Insya Allah, saya akan update lebih banyak info tentang cerita no-sugar-challenge yang sedang saya jalankan ini.



Jika anda juga berminat nak bebaskan diri dari perangkap gula, saya juga ada buat coaching dalam group khas untuk guide. Boleh hubungi saya melalui Whatsapp di nombor tertera di bawah


No comments:

Post a Comment