Friday, August 3, 2018

Tips Travel Backpack Ke Luar Negeri Ketika Hamil


Assalamualaikum & Salam Ceria!



Insya Allah, saya nak share sedikit tips travel ketika hamil dengan para pembaca. Ini adalah major throwback dan pengalaman saya sendiri. Saya ke Korea bersama kawan-kawan ketika hamil 20 minggu ke Korea selama hampir 1 minggu secara backpack.

Jangan ingat wanita yang dah kahwin & beranak pinak tiada impian nak keluar bersama kawan-kawan. Keinginan tu sentiasa ada cuma atas sebab tanggungjawab, ia perlukan masa yang sesuai. 

Mana tak nya, anak baru nak besar sikit dah mengandung lagi. Tak sanggup nak tinggal anak kecil ~ so hold lagi. Plan 2 tahun lagi.. tetiba ada lagi. Ahhh sudahhhhh..

Dan yang paling penting perlu keizinan suami masing masing. Syukur geng #KIK360ni ada suami yang sangat sporting. Saya berbackpack ke Korea dengan kawan kawan yg ohsem ni ada tahun 2015 ketika usia kandungan 20minggu.

Kami plan trip ni dah lama. Tapi tiba tiba suami kata "sayang pegi Korea nanti sambil pregnant boleh?"

Hahahaha.. bulat mata saya mendengar proposal beliau. Tapi kerana memang nak sangat join trip ini saya setuju kan saja cadangan suami. 

"Ye lah yelah. Boleh lah..."


KENAPA KOREA? 


Simple.. sebab saya tak pernah pergi.  Oh ye. Kami punya bajet ke sini tempohari adalah sekitar RM3500 seorang sahaja.

Merangkumi semua sekali;

* Penginapan di homestay yang comel
* Tiket penerbangan Kul - Seoul -Kul 
* Jumbo taxi dari airport - homestay - airport
* Tiket tiket train, bas dan feri, nasib baik jalan kaki free je. 
* Entrance fees ke Hanok Village etc , 
* Makan makan sepanjang berada disana


Allah izinkan apa yang kami rancangkan. Plan dengan kawan kawan ON. Plan dengan suami pun ON.

TIPS BACKPACK KETIKA HAMIL.


1. Pastikan tarikh penerbangan adalah dalam tempoh yang dibenarkan.

Kalau tak silap saya.. selepas usia kandungan 34minggu..wanita hamil tak dibenarkan naik kapal terbang kerana risiko terberanak atas kapal. Kalau salah tolong betulkan ya.
Saya masa ni hamil 4bulan. Husband kata ok lagi travel masa ni sebab perut pun tak besar sangat lagi. Dia yakin wife dia mampu uruskan diri. 

2. Pastikan kesihatan anda dan baby tiptop dan bawa vitamin & ubat yang perlu.

Saya amalkan #SetPreNatal Shaklee sejak hari pertama tengok result UPT . In fact memang vitamin dalam set ini adalah vitamin harian saya. Dan saya extrakan Ostematrix, pil kalsium lengkap dengan magnesium untuk kuatkan otot saya. 

Sebulan sebelum pergi saya mula amalkan 6biji Ostematrix.
Sebab saya kesana sekejap saja, maka saya juga bawa bekal SetPrenatal ni dalam pillbox. 
Performance, sejenis suplemen berbentuk serbuk untuk kekal hidrat, saya pack masuk ke dalam plastik ziplock kecil. Ia sangat memudahkan.

Jangan lupa hadir ke sesi check up setiap bulan untuk lihat keadaan baby sebelum berangkat. Jika keadaan baby tiada masalah.. alhamdulillah bersedialah untuk enjoy your trip!




3. Pack light light saja 

Dah kata backpack, mesti lah bawak pakaian yang minima saja. Rujuk keadaan cuaca tempat yang kita nak tuju. Kalau sejuk jangan lupa bawak jaket dan stokin tebal. Takmaulah cramp nanti sebab kesejukan.

Takpun shopping saja dekat tempat sejuk tu nanti. Pasti nya harga jaket memang banyak SALE.

Suami saya belikan beg luggage baru yang boleh bawa masuk ke kabin ( cabin size) sebab dia tak bagi saya kendong beg travel macam kawan kawan saya bawa tu.



4. Geng Travel Yang Awesome

Saya pasti kita semua kenal kawan masing masing yang kongsi bahan "kimia" yang sama. 

Persefahaman dan toleransi sangat penting bila berjalan dengan wanita hamil. Dia mungkin cepat letih. Dia mungkin asyik nak singgah toilet. Dia mungkin suruh kawan kawan dia jalan dulu maklumlah dia bawak extra load. Orang lain jalan bawak body sendiri je

Tq so much utk kawan kawan ai yg ohsem gojes baik hati paling comel cun melecun kaya dan berjaya dlm gambar dekat Namsan ni

~yg tudung biru depan sekali tu paling terror travel masa peknen~



5. Doa dan tawakal

Inilah sebenarnya perkara pertama kita kena buat dalam apa juga planning kita. 
Pada siapa lagi kita nak minta sihat sejahtera, mudah urusan dan mudah perjalanan serta yg ditinggalkan di rumah nanti ter"jaga".. kan?

Ok itu sahaja 
Tips Travel Backpack Ke Luar Negeri Ketika Hamil.

Semoga ibu hamil lain yang membaca tips ini juga boleh enjoy sesi travel anda dengan gembira.

Kalau ibu hamil nak dapatkan Set PreNatal yang best ni, boleh lah hantar whatsapp kepada saya dan saya boleh advise mana yang penting untuk anda amalkan.


No comments:

Post a Comment