Saturday, December 2, 2017

Cara Merawat Chicken Pox Pada Anak Kecil

Assalamualaikum & Salam Ceria.

KakLiz nak coret sikit pengalaman menguruskan anak keempat KakLiz yang diserang chicken pox bulan lepas. 3 orang anak KakLiz yang lain, dah lama kena. Masa itu yang nombor tiga, baru 5 bulan usianya. 3 orang berjangkit selang seminggu.

Rawat Chicken Pox
Masa ini, biji biji merah tengah naik dengan aktif

Hariz pulak kena masa usia dia baru mencecah 2tahun. Yang buat KakLiz agak cemas, sebab baby baru saja menginjak 2 bulan umurnya. Risau kalau berjangkit pula dekat baby.

Alhamdulillah, mungkin berkat penyusuan exclusive susu ibu, anak yang kelima, Haseef tidak dijangkiti. Fuhh memang lega.

BAGAIMANA BOLEH BERJANGKIT?

KakLiz tak ada nak salahkan sesiapa pun, sebab chicken pox memang boleh menjangkiti sesiapa sahaja yang kadar sistem imun nya rendah.

Hariz berusia 2 tahun. Ya memang diakui tubuhnya masih fragile. Lagi pula masa tu KakLiz hantar dia ke taska untuk sementara sebab KakLiz sedang berpantang Haseef.

Papa juga rajin bawa anak anak keluar bermain untuk menghilangkan rasa bosan ketika Mamanya berpantang.

Dan rupanya masa Hariz kena chicken pox, ramai juga kawan kawan KakLiz bercerita perihal anak mereka pun kena. Musim lah agaknya

Chicken pox atau cacar air adalah jangkita yang biasa berlaku dikalangan anak kecil disebabkan oleh virus varicella. 
Virus yang sana yang menyebabkan kayap dan ia mudah berjangkit kepada sesiapa saja.


CARA MUDAH MERAWAT CHICKEN POX PADA ANAK KECIL.

Antara petua orang dulu yang kerap kita dengar.

1. Mandikan dengan air daun bambu untuk elakkan kegatalan.

2. Jadikan daun bambu lapik atau alas tempat tidur

3. Minum air kelapa supaya semua bijian merah keluar habis.

4. Jangan menggoreng apa apa sepanjang demam chicken pox sebab takut bertambah gatal.

Petua orang lama suruh cari daun daun bambu, tapi oleh sebab tinggal di kawasan bandar, dekat mana pula kami suami isteri nak cari daun bambu.

Jadi kami gunakan cara yang lebih moden dan mudah. Antaranya, beli sabun dengan ekstrak daun bambu brand Himalaya di farmasi.

Boleh beli di farmasi 

Selain mandikan dengan sabun ini, KakLiz mandikan juga Hariz dengan air campuran BasicH.
Ia bertujuan agar proses biji merah yang dah pecah cepat kering. Dilute kan sahaja dalam sebaldi air, dan boleh mandikan anak seperti biasa

Tak lupa, krim serbaguna kegemaran kami sekeluarga ini. Kak Liz sapu dengan krim Herbal Blend dengan kerap. Tak perlu tunggu hanya selepas mandi. Krim ini mengandungi menthol, jadi akan terasa sejuk sejuk berangin saja selepas sapuan. Sehari mungkin dalam 5-6 kali KakLiz sapu krim ini.

Cara Rawat Chicken Pox


Sepanjang tempoh kurang seminggu kena chicken pox, habis 2 tiub Herbal Blend kakLiz guna untuk Hariz.

Selain itu, KakLiz bagi juga vitamin tambahan supaya sistem imun tubuh Hariz sentiasa top.
Chewable Vitamin C, Nutriferon dan Vitalea For Kids.

Vitamin ini sangat membantu barisan pertahanan tubuh Hariz menjadi kuat dan mengelakkan demam campak menjadi semakin teruk. 

Cara Rawat Chicken Pox Anak Anak



Alhamdulillah, demamnya tak lama. Hanya 2 hari badan Hariz dedar. Itu pun tetap aktif bermain dengan abang kakak dia. Dalam tempoh seminggu sahaja, demam dah surut, bintik bintik merah beransur hilang dan beliau pulih daripada chicken pox. ALHAMDULILLAH.

Ramai kawan pesan, kuarantin atau asingkan Hariz daripada berada dekat dengan baby Haseef. Serius susah nak buat apa yang dipesan, sebab kami memang tinggal dalam satu rumah, dan Hariz juga masih menyusu. Dimana mama dan baby ada, disitu jugalah dia berada. Risau tu memang risaulah, tapi KakLiz kerap berdoa dan bertawakal agar tidak berjangkitlah chicken pox ni pada baby.

Syukur, mungkin asbab exclusive breastfeeding juga, sistem imun Haseef mampu pertahankan tubuhnya daripada berjangkit chicken pox dari abang Hariz.

Beli Set Chicken Pox untuk anak anak di sini

 Set Chicken Pox


No comments:

Post a Comment